Električna kolesa ali “e-kolesa” nudijo pomoč kolesarjem, ki uporabljajo napajanje iz motorja in baterije. V primerjavi z običajnimi kolesi vam e-kolesa omogočajo, da se vozite dlje, hitreje in z relativno lahkoto. Dodan doseg in električna pomoč lahko pomagata nadomestiti potovanja z avtomobilom, olajšata prevoz v službo ali šolo ter premostita vrzel med javnim prevozom in vašim domom ali naslednjim ciljem.
Kazalo
Toda ali električna pomoč spremeni način vaše vožnje?
E-kolesa so lahko opremljena z različnimi pogonskimi sistemi. Nekateri (večinoma pri nas) nudijo pomoč, ko poganjate pedala, nekateri imajo plin (sicer pri nas ta verzija ni pogosta), najvišja hitrost in pospešek pa se lahko razlikujeta od modela do modela. Kar je skupno skoraj vsem električnim kolesom, je večji pospešek, hitrost in teža v primerjavi z običajnim klasičnim kolesom. To spremeni način upravljanja kolesa in posledično tudi način vožnje.
Poglejmo, kakšno je pravilno kolesarjenje z e-kolesi, na kaj biti pozorni in kje se vožnja razlikuje v primerjavi s klasičnimi kolesi.
Zaviranje
Zaradi večje teže in hitrosti e-kolesa se lahko zavore odzovejo drugače kot pri običajnem kolesu. Upočasnjevanje in ustavljanje na e-kolesu zahteva vajo in previdnost.
Pri višjih hitrostih lahko zaviranje zahteva večjo razdaljo za ustavitev, zato začnite zavirati preventivno in bodite pozorni na prihajajoče ovire, znake za zaustavitev ali semaforje, ki se lahko spremenijo. Bodite pozorni na razmere na cesti, saj lahko pesek, listje, dež ali drugi materiali na cestišču vplivajo na vašo sposobnost hitrega zaviranja.
To so tudi odlični nasveti, ki jih je treba upoštevati pri vožnji z običajnim kolesom, toda z višjimi hitrostmi e-kolesa bo dodatna pozornost pri zaviranju zagotovila daljši reakcijski čas.
Upravljanje in nadzor kolesa
Hitrost in pospešek e-kolesa ne vplivata le na zaviranje, ampak tudi na način zavijanja, predvidevanje ovir in interakcijo z drugimi udeleženci v prometu. Bodite pozorni na svojo hitrost pri vstopu v ovinek in nehajte poganjati pedala, preden vstopite v ovinek. V nasprotnem primeru lahko pri vstopu v ovinek vozite s preveliko hitrostjo in/ali doživite udarec pedala, ko pedal udari ob tla zaradi kota kolesa v ovinku. Zaradi večjega pospeška e-kolesa bodite še posebej pozorni na teren, saj se lahko oviram približate hitreje, kot ste mogoče pričakovali.
Med vožnjo z električnim kolesom vedno držite obe roki na krmilu. Mamljivo je poskusiti vožnjo “brez rok”, ki ste jo izvajali kot otrok, vendar je pri težjem in hitrejšem e-kolesu bolj pomembno, da ves čas ohranjate nadzor.
Drugi udeleženci v prometu, kot so vozniki, pešci in drugi kolesarji, se bodo morda morali prilagoditi višji hitrosti e-kolesa in se vas morda ne bodo zavedali. Vaša odgovornost je predvideti in se odzvati, da se izognete nesrečam.
Svoje e-kolo vedno vozite pod nadzorom in z varno hitrostjo. Bodite pozorni na vse druge udeležence na cesti, kot so pešci, drugi kolesarji, vozniki motornih koles, skuterjev, avtomobilov in tovornjakov ter živali. Upoštevajte, da vas morda ne bodo videli zaradi svojega vidnega polja ali pa ne pričakujejo in se lahko ne odzovejo na povečano hitrost e-kolesa, odvisno od teže in vrste vozila. Če so vozniki ali pešci navajeni, da se jim kolesarji približujejo z določeno hitrostjo, lahko zaidejo na vašo pot, ne da bi imeli dovolj časa za sprostitev poti, zato bodite previdni, ko se vozite v bližini drugih udeležencev v prometu.
Vidnost
Ker imajo e-kolesa vgrajeno baterijo za napajanje pogonskega sistema, se ta vir energije običajno uporablja tudi za vgrajene sprednje in zadnje luči. To zagotavlja nekaj dodatne vidljivosti v primerjavi s tradicionalnim kolesom, vendar morate biti še posebej previdni med vožnjo ponoči. Nosite dobro vidna oblačila, razmislite o dodatnih odsevnikih ali luči in zmanjšajte hitrost, ko se približujete drugim udeležencem v prometu, da zagotovite, da vas vidijo.
Obraba komponent
E-kolesa tudi med običajno uporabo izvajajo večjo silo na številne svoje komponente. Medtem ko so električna kolesa običajno opremljena z bolj robustnimi deli kot klasična kolesa, se lahko nekateri deli obrabijo hitreje, če so izpostavljeni tem večjim silam. Pozorno spremljajte dele kolesa, ki jih je običajno treba občasno zamenjati.
- Povečano zaviranje, potrebno za električna kolesa, lahko poveča obrabo zavor. Redno preverjajte zavorne ploščice in jih po potrebi zamenjajte.
- Preverite, ali je veriga obrabljena, raztegnjena ali zlomljeni členi. Zmanjšajte silo na pedalu, preden začnete s prestavljanjem, da zmanjšate obrabo pogonskega sklopa.
- Če je treba verigo zamenjati, preverite zobe na verižnikih in zadnjih zobnikih. Ti deli se pogosto obrabijo skupaj z verigo in se ne bodo več popolnoma prilegali novi verigi. Ob zamenjavi verige je pogosto treba zamenjati verižnike in zobnike.
- Preverite obrabljenost pnevmatik.
- Redno prestavljajte prestave, da ostanete v optimalnem območju kadence, in prestavite navzdol, preden se ustavite. Z dodanim navorom motorja, zaradi katerega je pospeševanje enostavno, vas bo morda zamikalo, da bi med vožnjo z električnim kolesom prestavljali manj (ali sploh ne). Vendar je pomembno, da pri ustavljanju in speljevanju še vedno prestavljate z višjih na nižje prestave, da zmanjšate navor in obrabo pogonskega sklopa.
Bodite posebej previdni v bližini avtomobilov
Avtomobilski promet je težava pri vseh vrstah koles, pri električnih kolesih pa je lahko še večji problem. Kot smo že zapisalo, imajo vozniki določena pričakovanja glede koles in električna kolesa lahko hitro spremenijo enačbo. Izziv, v katerem se znajdejo tudi hitri cestni kolesarji, kaj šele električna kolesa.
Vozniki se odločajo glede na to, koliko časa bi po njihovem mnenju potrebovalo kolo, da reagirajo. Ali naj voznik počaka, da gre e-kolesar mimo, preden zavije čez kolesarsko stezo? Seveda, a ko napačno ugibajo hitrost, je lahko napačna in usodna tudi reakcija.
Vozniki ves čas napačno ocenjujejo hitrost cestnih kolesarjev. Cestni kolesar na kolesu v oprijetih oblačilih daje dodatne vizualne znake, da se premika hitro. Nekdo na električnem kolesu v pokončnem položaju (sploh če vozi električno mestno kolo) pa se najverjetneje premika hitreje, a ni videti tako. Pokončna drža, ležerna oblačila in lahkotno vrtenje pedal voznikom ne signalizira hitrosti. Nič od tega ni krivda kolesarja, vendar se zavedajte, da bolj kot boste previdni, bolj boste varni.
Nasvet je enak, ne glede na vrsto kolesa, ki ga uporabljate. Če se vozite v prometu, predvidevajte, da vas vozniki ne bodo videli ali vam dali potrebnega prostora. Ni idealen scenarij, ampak taka je žal praksa.
Eden od načinov, kako se zaščititi, je tudi nujna uporaba kakovostne kolesarske čelade. Za več nasvetov za pravilno kolesarjenje z e-kolesi pa se oglasite pri nas v Newbiku – naši izkušeni strokovnjaki vam bodo z veseljem svetovali!