Kako uporabljati prestave na kolesu in kateri sistem vam olajša prestavljanje in posledično kolesarjenje?
Mogoče se zdi, da je uporaba prestav na kolesu nekaj samoumevnega in predvsem, enostavnega. A vendar pravilna in ustrezna uporaba pripomore ne samo k daljši življenjski dobi, ampak tudi k prijetnejšemu kolesarjenju. V prispevku preverimo, kaj so sploh prestave in kako uporabljati prestave na kolesu – tako na klasičnem kot električnem kolesu. Predvsem pa preverimo razlike med klasičnim zunanjim sistem in inovativnim novim, notranjim sistemom prestav. Ponosno tudi povemo, da se s slednjim ponaša kar nekaj modelov Puch električnih koles. Pri NewBike zagotavljamo, da vam bodo le-ti zeloooo olajšali vsakodnevno kolesarjenje!
Kaj so prestave na kolesu?
Prestave so eden tistih ljubkih izumov, ki nam omogočajo hitrejšo vožnjo, lažji vzpon v klance in veliko več užitka v vožnji. Prestave pretvorijo napor, ki ga vložite na pedala, v določen učinek na vašem krmilu. Vaše mišice lahko proizvedejo le toliko sile in običajno optimalno kadenco (kako hitro vrtite pedale), pri kateri boste najbolj učinkoviti.
Spreminjanje prestav glede na teren in pogoje, vam omogoča učinkovitejše kolesarjenje. Obstaja nekaj različnih sistemov, ki jih kolesa uporabljajo za menjavo prestav, čeprav je daleč najpogostejši zunanji sistem.
Kaj je zunanji sistem prestav?
Večina koles na današnjem trgu ima zunanje menjalnike, ki so bili izpopolnjeni v preproste, lahke in učinkovite sisteme.
Prestave na kaseti (sklop zobnikov na zadnjem kolesu) menjava zadnji menjalnik. To premakne verigo navzgor ali navzdol po kaseti. Ko se menjalnik premakne, da spremeni prestavo, verigo potisne proti klančinam ali stopnicam in jo premakne na večji ali manjši zobnik. Kolo ima lahko tudi sprednji menjalnik, ki premika verigo med verižniki, pritrjeni na gonilke.
Prestave na sprednji strani zagotavljajo velike skoke, ki učinkovito spremenijo obseg vaših prestav, tako da so bolj primerne za visoke hitrosti, ravni teren ali kolesarjenje pri nizki hitrosti. Kaseta vam omogoča, da v tem razponu natančneje izberete svojo opremo, ko modulirate svoj napor. Običajno boste našli med enim in tremi verižniki (enojni, dvojni ali trojni verižnik) in do 11 zobnikov na zadnjem kolesu. To vam daje ogromno izbiro prestav.
Kako pa deluje notranji sistem prestav oz. kakšne so njegove prednosti?
Večina koles je je torej opremljena s pogonom, ki temelji na verigi in menjalniku, ki premika verigo med zobniki različnih velikosti, da prilagodi količino napora, ki je potreben za vrtenje ročic. Notranji sistemi prestav odpravljajo potrebo po menjalniku in menjajo prestave znotraj zaprte škatle, podobno kot menjalnik v vašem avtomobilu. Ta vrsta pogona vključuje notranja prestavna pesta in menjalnike ter dobro delujejo na vseh vrstah koles – od namenskih potovalnih koles do cestnih koles, gorskih koles, koles za makadam, električnih koles in vsega vmes.
Če primerjamo prednosti notranjega in zunanjega prestavljanja, lahko rečemo, da notranji sistemi prestavljanja ponujajo zanesljive in uporabniku prijazne možnosti. Te zahtevajo malo ali nič vzdrževanja in dobro delujejo v spremenljivih vremenskih razmerah.
Katere so torej glavne prednosti prehoda na notranji sistem zobnikov?
Lahko se vozite kjerkoli in kadarkoli
Večji del pogonskega sklopa je v pestu ali menjalniku, neodvisen od vremenskih vplivov in zaščiten pred udarci, ki lahko poškodujejo zunanje sisteme. Ker ni zunanjih komponent za prestavljanje, se zmogljivost prestavljanja ne poslabša, ko je vreme slabo ali je vaše kolo umazano.
Kasete in menjalniki ne delujejo, če so pokriti z blatom
Dejstvo je, da boste za vzdrževanje boste porabili veliko manj časa in denarja. Večina teh sistemov nikoli ne zahteva nastavitev prestav. Preostali pa zahtevajo prilagoditve veliko manj pogosto kot zunanji sistemi.
Vaš pogon bo zdržal dlje
Drastično izboljšana vzdržljivost pomeni, da komponent pogonskega sklopa ni treba redno menjati, kot je to pri zunanjih sistemih. Zunanji verižniki in veriga ali jermen se bodo sčasoma obrabili, vendar bo menjalnik zanesljivo prevozil več deset tisoč – morda celo sto tisoč – kilometrov, če se uporablja, kot je predvideno.
Prestavljate lahko veliko hitreje in tudi, ko stojite
Za razliko od pogonskega sklopa na osnovi menjalnika, kjer se mora veriga premikati čez zobnike enega za drugim, da doseže novo prestavo, ki jo želite izbrati, bo notranji sistem prešel na novo prestavo tako hitro, kot lahko premaknete roko. Za prestavljanje ni potrebno poganjati pedal, tako da lahko menjate prestave vedno in povsod. To je odlična prednost predvsem za mestna kolesa, na katerih se je zaradi semaforjev in križišč potrebno veliko ustavljati.
Vaša veriga ne bo padla
Kolesa, zasnovana okoli zobniških pest/menjalnikov, imajo metodo za napenjanje verige/pasu (vodoravni izpusti, nastavljivi izpusti, ekscentrični spodnji nosilec), ki preprečuje iztirjenje, ker v sistemu ni ohlapnosti.
Vaše kolo bo tišje
Notranje prestavljanje odpravlja hrup verige, ki poskakuje in udarja v okvir. Notranji sistemi prestavljanja omogočajo tudi uporabo sistema jermenskega pogona. Kolesa, opremljena s pasovi namesto z verigami, so skoraj neslišna, saj je tudi hrup verige odpravljen.
Kako uporabljati prestave na kolesu najbolj učinkovito
Za konec pa še nekaj kratkih nasvetov za učinkovito prestavljanje, ki velja predvsem pri zaenkrat še bolj množično uporabljenem zunanjem sistemu prestav.
1. Desno = zadaj, levo = spredaj
Večina koles bo imela dva kompleta zobnikov. Sprednji sklop vam bo omogočil velike spremembe v prestavi. Prednji menjalnik, ki premika verigo med temi verižniki, se krmili z levo prestavno ročico. Zadnji zobniki skupaj tvorijo kaseto, menjalnik, ki premika verigo navzgor in navzdol, pa nadzira desni menjalnik.
2. Predvidite hrib
Ko se približujete hribu, se pripravite na prestavljanje navzdol takoj, ko se klanec začne. Tako ne boste ujeti v pretežko prestavo na polovici prestave in ne boste mogli poganjati pedal, kar pomeni, da boste morda morali sestopiti in hoditi.
V klance, še posebej dolge ali strme, je veliko lažje priti, če prestavite v najlažjo prestavo in zavrtite noge. Prestavljanje v pravo prestavo ob pravem času za vas bo zahtevalo nekaj vaje, zato je bolje, da izberete lažjo prestavo in nato prestavite na višjo kot obratno.
Če se na vzponu vseeno znajdete v pretežki prestavi, poskusite zapeljite bočno čez klanec in prestavite. Če je veriga pod velikim pritiskom, na primer, ko pedalirate v hrib, se ne more pravilno premakniti. Upajmo, da bo vožnja po ravnem, čeprav le začasno, dovolj razbremenila pritisk, da boste lahko prešli v lažjo prestavo.
3. Levo = velike spremembe, Desno = fina nastavitev
Če se vam obeta hrib, je hitreje prestaviti navzdol z uporabo levega menjalnika, ki bo prestavljal sprednje prestave, namesto desnega, ki nadzoruje zadnje prestave. To vas bo popeljalo v lažjo prestavo, nato pa lahko natančno nastavite z uporabo zadnjih prestav.
4. Ne menjajte prehitro
Če pospešujete po klancu navzdol ali po ravnem, je vabljivo čim hitreje prestaviti v višjo prestavo. Pri nekaterih kolesih lahko to povzroči, da veriga popolnoma skoči s prestav, kar pomeni, da se boste morali ustaviti in jo namestiti nazaj, kar običajno pomeni mastne črne prste. Prestavljajte postopoma in se prepričajte, da je veriga zaskočila z vsako novo prestavo, preden prestavite na naslednjo. Različni prestavni sistemi se bodo različno odzvali, da bi ugotovili, kako občutljivo je vaše kolo na to.
Prestavljanje je torej lahko povsem enostavno, če to počnete pravilno. V kolikor pa niste prepričani, a vaš sistem deluje pravilno – pripeljite ga na servis in skupaj bomo preverili!
VIR (1) Popular mechanics
VIR (2) Pure Cycles
- Si zares močno želite električno kolo? Subvencija v višini kar 300 € vas že čaka in to brez strogih pogojev! - 09/04/2024
- 300 € ob nakupu e-kolesa vam ponuja samo Newbike! Ne spreglejte fenomenalne subvencije za električna kolesa! - 29/03/2024
- 6 nasvetov, kako vaše kolo pripraviti na spomladanska kolesarska potovanja! - 23/03/2024