Kazalo
Kako deluje električno kolo in kateri so najpomembnejši sestavni deli?
Na prvi pogled je električno kolo zelo podobno običajnemu, klasičnemu kolesu. Toda razlike med obema presegajo estetiko – dodajte motor, hidravlične zavore, litij-ionsko baterijo in plin in dobili boste e-kolo. Kako torej vsi ti gibljivi deli delujejo skupaj, da vas poženejo na strme hribe ali prenašajo težka bremena? Poglejmo, zakaj je električno kolo zanimivo, in končno odgovorimo na izjemno pogosto vprašanje: kako deluje električno kolo?
Kaj je električno kolo?
Električno kolo ima dve kolesi, sedež in pedala tako kot standardno kolo, vendar ga poganjajo tudi motor, baterija in/ali plin. E-kolesa so postala priljubljena predvsem v mestih, saj je zaradi stroškov električno kolo učinkovita alternativa vožnji z avtomobilom. Tudi tisti, ki živijo na bolj podeželskih območjih, so ugotovili, da so električna kolesa hiter in enostaven način za odhod v trgovino ali na delo.
Osnovno električno kolo ima nekaj, kar se imenuje pomoč pri pedaliranju. Ko pritiskate na pedale, motor prestavi v prestavo in vas potisne naprej. E-kolesa so razvrščena glede na to, kako hitro gredo, te različne razrede pa urejajo državni zakoni. Pri nas je npr. zakonsko določena najvišja hitrost 25 km/h.
Ključni deli električnega kolesa
Nekatera električna kolesa imajo nešteto funkcij, kot je polnilna baterija (tista, ki se polni, ko poganjate pedala), integrirane luči za varnejše nočne vožnje ali elegantni blatniki. Čeprav jih je lepo imeti, niso ključni deli električnega kolesa. Vsako e-kolo potrebuje dober motor, baterijo, okvir in zavore.
Motor
Ko gre za motorje e-koles, niso vsi enaki. Dve najpogostejši vrsti motorjev sta motor v pestu in motor s srednjim pogonom. Motor v pestu je nameščen na sprednjem ali zadnjem kolesu. Kot si lahko predstavljate, lahko zaradi težkega predmeta na kolesih vaše težišče nekoliko zaniha in vaša vožnja postane manj učinkovita. Motorji v pestu so cenejši, vendar vaša vožnja ni tako gladka. Motor srednjega pogona je nameščen na sredini kolesa in povezan z zobnikom pedala. Pri motorju s srednjim pogonom je težišče premaknjeno v središče!
Vrsta motorja vašega e-kolesa bo vplivala na njegovo splošno učinkovitost in vzdržljivost.
Baterija
Brez baterije je električno kolo le še eno kolo. Baterija napaja motor, kar vas pripelje kamor koli želite! Večina baterij za e-kolesa ima približno 350-500 vatov moči. Priporočljivo je, da je lahka in močna, da vas ne obteži. Starejši modeli e-koles so običajno opremljeni s svinčenimi baterijami, vendar ne shranijo toliko energije in so težke. Namesto tega izberite litij-ionsko baterijo.
Litij-ionske baterije so lahke, a drage, zato nekateri ljudje izberejo cenejše nikelj-kadmijeve baterije. Litij-ioni so zlati standard, saj lahko z enim polnjenjem napajajo vaše kolo za 15–65 kilometrov. Polnjenje traja približno 3-6 ur. Seveda, če se vam med vožnjo izprazni baterija, lahko kolo vedno poganjate ročno. Nikoli ne podcenjujte, kako daleč lahko pridete s samo močjo pedala!
Kako delujejo baterije? Odvisno od vrste e-kolesa, ki ga imate:
Pomoč pri pedaliranju (Pedelec): Pedaliranje zažene motor, kar poveča vašo hitrost in moč. Hitrost kolesa se zmanjša, ko se pedala upočasnijo. To je priljubljena vrsta e-koles, ker lahko vozniki še vedno nadzorujejo, koliko moči dobijo od motorja – z drugimi besedami, kolesu ne dovolijo, da opravi vse delo.
Samo električna energija: električna kolesa, ki jih poganja plin, za premikanje ne potrebujejo človeške moči. Ta električna kolesa hitro izpraznijo baterijo in zahtevajo upoštevanje več varnostnih predpisov, ker so razvrščena kot mopedi.
Okvir in pogon
Okvir navadnega kolesa je običajno izdelan iz aluminijeve zlitine, zaradi česar je zelo lahko in učinkovito. Enako velja za visokokakovostna e-kolesa – lažji kot je okvir, hitrejše je kolo. Napere morajo biti dovolj močne, da se uprejo upogibanju ali zlomu, predvsem zato, ker ima e-kolo večji navor (moč, ki ga premika naprej). Poiščite kromirane, jeklene ali medeninaste napere.
Pogonski sklop se nanaša na pedala, gonilke, verižnike, verigo in zobnike (imenovane tudi kaseta). Vsi ti deli delujejo skupaj in tako se vaše e-kolo premika v pravo smer. Motor s srednjim pogonom poganja pogon neposredno, tako da lahko lažje prestavljate in poganjate pedala. To je še en razlog, zakaj so motorji s srednjim pogonom najljubša izbira kolesarjev, katerih glavna prioriteta je učinkovitost.
Zavore
Tako električna kot običajna kolesa imajo zavore. A ker so električna kolesa močnejša in hitrejša, morajo biti njihove zavore nekoliko močnejše od tistih, ki jih najdete na navadnem kolesu.
Hidravlične kolutne zavore so priljubljene v pri e-kolesih. Hitro se ustavijo v vsakem vremenu. Z e-kolesom s hidravličnimi zavorami se lahko počutite varno.
Obrobne zali kabelske zavore potrebujejo zelo malo vzdrževanja in njihova zavorna moč je dobra, vendar ne tako dobra kot pri hidravličnih kolutnih zavorah.
Električni asistenčni sistemi
Kolo s pedalom se poganja preko pedalov ali natančneje, vaših nog na pedalih. V nasprotju s tem so prvo generacijo e-koles v glavnem poganjale ročice za plin, ki so jih običajno našli na krmilu. Preprosto zavrtite ročico za plin ali pritisnite gumb in vaše kolo ima moč!
Zdaj, ko električna kolesa postajajo vse bolj priljubljena, postajajo sistemi za pomoč pri pedaliranju standard. Električni asistenčni sistemi so ključni del koles, ki se ponašajo s pomočjo pri pedaliranju. Namesto ročice za plin električni asistenčni sistem ustvarja moč pogonskega sklopa prek pedal. Obstajata dve glavni vrsti električnih asistenčnih sistemov: senzorji kadence in senzorji navora.
Senzorji kadence so plin, ki ga poganjajo vaše noge. Ko se vozite z električnim kolesom, senzor sledi gibanju magneta, pritrjenega na pedala. Nato senzor v bistvu “pove” motorju, naj se vklopi. Opazi, kako hitro se peljete, in motorju sporoča, koliko moči mora dati kot rezultat. Vendar ima to očitne omejitve. Ko greste navzgor, senzor kadence ve, da se premikate počasneje, zato sporoči motorju, naj vam da manj moči, kar je ravno nasprotno od tistega, kar potrebujete.
Senzorji navora so najnovejša inovacija. Merijo, kako močno vaša stopala pritiskajo na pedale. Glede na vaš pritisk na pedal senzor sporoči motorju, koliko moči naj pošlje pogonskemu sklopu. Če ima vaše kolo senzor kadence in senzor navora, lahko verjetno ugibate, kako hitre in učinkovite bodo vaše vožnje.
Iskanje najboljšega električnega kolesa
Zdaj, ko veste vse o delovanju električnega kolesa, ste pripravljeni, da se odpravite na testno vožnjo! Varnost, vzdržljivost in učinkovitost bi morale biti vaše glavne prioritete. Poskrbite, da ima kolo visokokakovostne zavore, dolgotrajno baterijo in učinkovit sistem napajanja – vse to vam nudi NewBike.
In seveda, vedno nosite čelado, ko ste zunaj na cesti. E-kolo ima veliko moči in vas lahko v hipu pripelje kamor koli želite.